Tuesday 13 March 2012

Jangan bersedih, Dengan Perilaku Manusia Terhadapmu, Tetapi Perhatikanlah Tingkah Laku Mereka Terhadap Allah SWT






Anda tidak perlu besedih dengan perilaku ornag lain kepda anda. Mereka adalah orang yang tidak mengetahui bagaimana seharusnya bersikap kepada sesama mkhluk Allah. Bahkan kepada Khaliq sekalipun mereka telah melampaui batas. Menurut Imam Ahmad, dalam bukunya Az-Zuhud, Allah SWT telah berfirman :


Wahai anak Adam, sungguh hairan Kulihat dirimu! Aku telah menciptakanmu, tetapi kamu malah menyembah selain aku Aku. Aku telah memberikanmu rezeki , tetapi kamu malah bersyukur kepada selain Aku. Telahku tunjukkan kasihku dengan memberimu berbagai nikmat, sedangkan Aku sama sekali tidak memerlukanmu, tetapi kamu malah memperlihatkan kebencian kepadaku dengan berbuat maksiat. KebaikanKu selaku Ku li pahkan kepadamu, tetapi kebodohanmu selalu kamu pamerkan kepadaku.


Disebutkan dalam sirah nabi Isa AS bahawa ia telah mengubati sebanyak 30 orang pesakit dan telah menyembuhkan ramai orang buta, namun mereka itu kemudian berbalik menjadi musuh-musuhnya. 

No comments:

Post a Comment